Instytucje i podmioty świadczące usługi na rzecz wsparcia dzieci, uczniów i rodzin

Specjalny Ośrodek Szkolno–Wychowawczy w Świdniku
ul. C.K. Norwida 4, 21-040 Świdnik
tel. 81 468 89 45, 534 288 466
„Wizja bez odpowiedniego działania to tylko marzenie.
Samo działanie, bez wizji, to tylko niewolnictwo.
Wizja i działanie to przyszłość świata”
Inskrypcja Kościoła w Sussex, 1730
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Henryka Sienkiewicza
w Świdniku

Specjalny Ośrodek Szkolno–Wychowawczy imienia Henryka Sienkiewicza w Świdniku jest placówką szkolno–wychowawczą kształcącą dzieci i młodzież
o różnych stopniach niepełnosprawności intelektualnej. Fundamentalne zadanie ośrodka to nauczanie, wychowanie i opieka dzieci i młodzieży niepełnosprawnej ze specyficznymi potrzebami i możliwościami. Sukces ośrodka to sprawa samooceny, znajomość siebie i świadomość, że takiej otwartej postawy oczekują od nas nie tylko uczniowie, ale współczesne społeczeństwo, po to, aby nie stać na marginesie społecznych zmian. Zaufania nie zbuduje szkoła, która będzie tkwić w samozadowoleniu, twierdząc, że dotychczasowe sukcesy są najlepszym dowodem na to, że stosowane metody są słuszne i skuteczne dziś. Naszym zadaniem jest tak pracować z uczniem aby był w przyszłości jak najbardziej samodzielny i mógł być włączany do społeczeństwa jako pełnoprawny obywatel.
Od 2017 roku obserwujemy zwiększone zainteresowanie naszą placówką. Duży nabór uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz ze specyficznymi trudnościami /autyzm, zaburzenia psychiczne, choroby przewlekłe/ wymaga od nas ciągłego dostosowywania metod pracy, wymogów kwalifikacyjnych od nauczycieli oraz bazy i warunków lokalowych.
Jesteśmy placówką, która zbudowała wokół siebie obraz szkoły otwartej na specjalne potrzeby, pomocnej i skutecznej. Zaufali nam rodzice małych dzieci, obecnie na zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju mamy już 40 dzieci a w przedszkolu 20. I nadal obserwuje się zainteresowanie ze strony rodziców.
Zależy nam na tym aby być szkołą przyszłości. W centrum naszego ośrodka znajduje się uczeń/ wychowanek. To on jest początkiem i końcem wszystkich działań edukacyjnych, opiekuńczych i rewalidacyjnych. Dlatego przekaz, który do niego kierujemy, powinien być spersonalizowany – dopasowany do jego możliwości, ale realizowany przy użyciu nowoczesnych metod, środków, narzędzi i oczywiście w warunkach lokalowych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualna i ze sprzężeniami. Uczymy nie dla szkoły ale dla samodzielnego życia!! Istotnym elementem jest wprowadzenie wychowanków w całokształt życia społecznego oraz kształtowanie u nich takich postaw i cech charakteru, które umożliwią aktywne uczestnictwo w życiu społecznym. Nauczyciele stwarzają wychowankom okazję do udziału w życiu kulturalnym oraz integracji wychowanków ze środowiskiem lokalnym i szkolnym poprzez udział w uroczystościach, konkursach i zawodach, w których zdobywają liczne nagrody i wyróżnienia.
W ośrodku funkcjonuje:
Przedszkole jest placówką wspomagającą rozwój dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Jest to miejsce, gdzie dziecko znajduje bezpieczeństwo, opiekę i edukację w mniejszej liczebnie grupie niż w zwykłych placówkach. W przedszkolu przebywają wychowankowie z niepełnosprawnościami w stopniu: umiarkowanym , ruchowym oraz dzieci autystyczne.
Szkoła Podstawowa kształci uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, oraz dzieci autystyczne. Nauka opiera się na indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych (IPET) opracowywanych dla każdego ucznia. Poza obowiązkowymi zajęciami dydaktycznymi uczniowie uczestniczą w zajęciach terapeutycznych i rewalidacyjnych.
Szkoła Przysposabiająca do Pracy przeznaczona jest dla absolwentów szkoły podstawowej, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym .Kształcenie odbywa się w cyklu 3- letnim. Kształcenie jest dostosowane do ich potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych. Głównym celem kształcenia jest przygotowanie młodzieży do pełnienia ról społecznych oraz, w miarę możliwości, autonomicznego i aktywnego dorosłego życia.
Zespoły rewalidacyjno- wychowawcze oraz nauczanie indywidualne dla dzieci i młodzieży w wieku 3-25 lat, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz rozwijanie samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu.
Projekty realizowane w Ośrodku
OWIT – Ośrodek Wsparcia i Testów. Świadczy porady osobom z niepełnosprawnością a także członkom ich rodzin (opiekunom) w optymalnym wyborze, właściwych do aktualnych potrzeb technologii asystujących i ich prezentacji.
SCWEW – Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą jako ważne ogniwa systemu edukacji pozwolą, wykorzystując doświadczenie praktyków – nauczycieli i specjalistów przedszkoli specjalnych, szkół specjalnych i placówek specjalnych – szerzej oraz skuteczniej działać na rzecz inkluzji społecznej i edukacyjnej dzieci, młodzieży i uczących się dorosłych osób ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
Laboratoria Przyszłości – inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Celem programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia są prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Za życiem – program polityki zdrowotnej służący wykonaniu programu kompleksowego wsparcia dla rodzin. SOSW w Świdniku na podstawie zarządzenia Starosty Powiatu Świdnickiego – został wskazany jako wiodący ośrodek koordynacyjno- rehabilitacyjno-opiekuńczy na terenie Powiatu Świdnickiego realizujący program „Za życiem”
Akredytacja Erasmus + – program Unii Europejskiej wspierający wymianę edukacyjną. Program ma na celu zwiększenie kompetencji kadry ośrodka w zakresie pracy z uczniami o specyficznych trudnościach w nauce i zachowaniu poprzez udział w mobilności. Zwiększenie kompetencji porozumiewania się w języku angielskiego wśród pracowników placówki oraz rozwijanie kompetencji cyfrowych nauczycieli i uczniów, tak aby zwiększyć możliwości korzystania z dostępnych narzędzi.
Rehabilitacja 25+ – Pilotażowy program „Rehabilitacja 25 plus” ogłoszony przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Celem pilotażu jest zapewnienie absolwentom ciągłości oddziaływań terapeutycznych w zakresie utrzymania samodzielności i niezależności w życiu społecznym, a także w zakresie dotyczącym ich aktywności zawodowej
Terapia psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna
Grupa wsparcia dla rodziców naszych uczniów
Zajęcia pozalekcyjne:
– Koło Sportowe
– Wolontariat – Szkolne Koło Caritas
– Szkolny Klub Europejski – Erasmus
-Drużyna harcerska Pola.
Współczesna szkoła jest elementem dynamicznie rozwijającego się rynku usług edukacyjnych, miejscem wsparcia nie tylko dla ucznia niepełnosprawnego, ale dla całej jego rodziny. Każdy z wymienionych obszarów nakłada na dyrekcję, kadrę pedagogiczną oraz pracowników administracyjno-obsługowych nowe zadania i obowiązki, których realizacja wpływa na rozwój placówki.
Do mocnych stron SOSW w Świdniku należą:
- sprawne zarządzenie placówką,
- bardzo dobrze wykształcona kadra pedagogiczna, stale podnosząca swoje kwalifikacje, kompetentni nauczyciele, którzy wykazują duże zaangażowanie w rozwój Ośrodka i pracę dla niepełnosprawnego ucznia,
- bardzo dobrze rozwinięta praca zespołowa nauczycieli,
- podejmowanie ciekawych inicjatyw, realizacja innowacji,
- jak najwcześniejsze obejmowanie wsparciem wieloaspektowym małego dziecka
w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, - możliwość kontynuacji nauki począwszy od przedszkola , poprzez szkołę podstawową, po szkołę szkołę przysposabiającą do pracy,
- atrakcyjna oferta edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza,
- atrakcyjna realizacja zajęć przysposobienia do pracy dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi, min.: praktyki w hotelu, szkółce ogrodniczej oraz realizacji innowacji pedagogicznej,
- działania profilaktyczne i wychowawcze we współpracy z instytucjami wspierającymi profilaktykę uzależnień oraz promującymi zdrowy styl życia,
- zindywidualizowanie procesu edukacyjnego, wychowawczego i opiekuńczego,
- udział w konkursach, olimpiadach, zawodach, uroczystościach i imprezach szkolnych
- organizacja pracy szkoły jest dostosowana do oczekiwań i potrzeb uczniów i rodziców,
- wzbogacenie księgozbioru placówki poprzez udział w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa,
- realizacja remontów i modernizacji budynku istniejącego,
- zmierzanie do pełniejszej dostępności ośrodka- spełnienie wszystkich standardów na poziomie podstawowym: remont łazienek szkolnych, zaplecza sanitarno-higienicznego,
- szeroka oferta imprez szkolnych, wycieczek oraz zajęć pozalekcyjnych dostosowana do potrzeb i oczekiwań uczniów, rodziców i środowiska,
- nowoczesny, dobrze wyposażony budynek ośrodka,
- wielofunkcyjny plac zabaw,
- rozbudowa ośrodka -nowa część spersonalizowana do potrzeb małych dzieci i uczniów młodszych klas szkoły podstawowej, a także sala gimnastyczna. W nowej część zaprojektowana aranżacja wnętrz, pomieszczenia zaprojektowane i dostosowane dla dzieci z autyzmem,
- samodzielne sporządzanie wniosków i realizacja projektów unijnych
Szczegółowe informacje pod numerem telefonu:
81 468 89 45, 534 288 466